>>JUKOLA 2006

howcome you taste so good?

jukola var helt sjukt härligt och galet.. vad annars?


fredag 16/6: samling för avresa vid klubbstugan 15:00. alla var på bra humör och peppade! bussresan var skoj, vi stannade i hummelsta och köpte godis och jag och hanna tog bästa platserna och satt o lyssna på bra musik och skojade hela vägen. min och hannas humor slår allt :P

väl framme i stockholm vid hamnen och siljaterminalen var det vaaarmt och trångt! sjukt mycket orienterare! båten gick vid sisådär 20 och väl på båten letade vi upp våra hytter. jag bodde i den bästa hytten med rebecka, hanna och helena. bästbästbäst! fort in med väskorna i hytten och sen upp fort som tusan till buffén.. ville ju inte så i kö i 1 timma, vilket vi kände att det fanns risk för med tanke på alla orienterare. haha, vi var först in på buffén. grymt, ingen kö eller nått! buffen var trevlig och god, fast jag åt oväntat lite.. var mest stressad över att sitta där när det finns så mycket annat roligt att göra på en så stor båt :) satt med killarna och pratade en stund.. dom är så störde och goa alla tisarkillar!

sen gick vi till texfreen och luktade på parfymer tills vi inte kände nån lukt alls (så blir det alltid) blev nåt inköp för de flesta av oss iaf och linus fick hjälp av oss tjejer att välja parfym, sen inhandlades det lite drickbart. hanna och helena fyndade nån jäättebillig cider, haha (det slutade med att alla tyckte det var världens äckligaste utom just hanna som tyckte den var jättegod..)

sen gick vi runt lite på båten och pratade med vänner och bekanta.. vid elva var det tydligen bestämt att vi skulle sova(?) så då gjorde vi det. sov mycket gott den natten..



lördag 17/6: vaknade vid 6-7 eller vad nu klockan var.. hade ingen koll på tiden på hela resan eftersom jag aldrig ställde om den till finsk tid. men jaja, tidigt var det hursomhelst. alla hade sovit gott utan helena som hade vaknat när vi stannade på åland vilket hon klargjorde för oss mer än en gång :) vi gjorde oss ordning lite snabbt och gick till frukosten som var PROPPFULL med folk.. ingen lugn och fin bufféfrukost där inte. jag och rebecka hittade sittplats vid baren och där stank det sprit och cigratter, mindre trevligt..

vi steg av båten och tog oss till vår buss som skulle ta oss till tävlingen som var en knapp timmas resa från åbo. jag tror att tisarens buss var den sista att lämna hamnen eftersom vi väntade på hannas pappa i säkert 30 min..

när vi kom fram till tävlingen var det varmt som tusan ute och vi skulle släpa vår packning minst en kilometer. tuungt och svettigt. när vi hittat fram till vårt kära militärtält slappade vi en stund innan vi gick för att äta lunch. det tog oss säkert en halvtimma innan vi hittade mat-tältet.. på eftermiddagen var det dags för damstarten, mycket spännande.. tisaren sprang bra och placerade sig på en finfin 67:e plats av de drygt 800 lagen. jag och lilian går för att heja på beckis när hon kommer in för växling på den tredje sträckan. när hon närmar sig mål så ser vi att hon missar näst sista.. först visste vi inte om vi skulle våga heja o skrika på henne på spurten (få kan var så otrevliga och tjuriga efter ett dåligt lopp som rebecka), men vi hejade ändå! :) det var sjukt varmt att springa men det var hur fint som helst i skogen, iallafall där jag sprang..

sen gick alla tisare och duschade, trevligt. duscha är något man ska göra tillsammans :P var säkert borta i två timmar och då hoppade vi ändå över den traditionsenliga bastun eftersom det redan var bastu utomhus.. tillbaka till tältet, lirade lite fotboll med jossan och kfum och gled runt lite i sporttältet..

klockan 23:00 var det dags för herrstarten, kikade med hanna och jäklar vad mycket det fanns att kika på, haha. 1400 herrlag gav sig iväg. ojoj.. efter herrstarten gick jag och hanna och borstade tänderna och sedan kröp jag ner i min sovsäck.. tog ett tag innan man somnade.. vaknade sen mitt i natten av att det var iskallt! fötterna var som isbitar och det är svårt at få dom varma i en sovsäck.



söndag 18/6: när jag vaknade nästa gång var klockan halv åtta och det hade just varit målgång i stafetten.. mycket jag såg av den tävlingen. hmm..

morgonen och förmiddagen spenderades genom att ligga utanför tältet o sola och äta risifrutti..ett hett möte vid toaletterna hanns också med innan vi tillslut begav oss tillbaka till bussen vid sisådär halv 2 på eftermiddagen. väskorna var omöjigt ännu tyngre att bära den långa(och varma!) biten tillbaka till bussen men jag fick hjälp av en gubbe som bar en av mina väskor(helt ofrivilligt kom det fram sen, han trodde det var hans).

bussresan tillbaka mot åbo var najs, vi letade efter ett badställe efter vägen att svalka av oss vid men fann inget. när vi kom fram till åbo började jakten på ett matställe. efter att vi hittat ett och ätit oss mätta åkte bussen vidare till åbo-parken. där var det en underbar stämning! sol och massvis med orienterare, festen hade börjat! det spelades fotboll överallt och härlig sommarmusik spreds från alla de cdspelare som fanns i parken. jag var på topp i parken! världens bästa humör och glad som få. hihi. jag och hanna gick på promenad och hamnade mitt uppe i en fotbollsmatch hos lidingö, haha. sen hälsade vi på hos kfum och jag satt o prata med istrums-madde ett tag, treeevligt.

sen var det dags att gå på båten. sjukt trångt och varmt även på denna terminal. väl på båten var det dusch som gällde.. ännu mer förfest i hyttarna samtidigt som vi gjorde oss lite fina. lite tråkiga saker hände som fick mitt och endel andras humör att sjunka men det ordande sig.. sen var det kareoke som gällde. lidingö regerade på kareoken.. sen var det dans, dans, dans. fast ändå, såhär i efterhand blev det inte så mycket dans. det var alldeles för trångt o varmt på dansgolvet. men jag hade en myycket trevlig kväll. ivan var skönare än skönast mot slutet av kvällen och sara undrade vad den där lilla ön som man stannar vid på väg till finland heter.. haha. mycket skratt den natten. båten var full med folk överallt och jag var överallt. kom i säng vid sisådär kvart över 4.. då var jag sliten och alla mina hyttvänner var borta och jag hittade inte min hytt. det var hemskt. gick omkring i säkert 30 min och provade mitt hyttkort i massa hytter på våning 9 där vi bodde.. tillslut gav jag upp och gick ner till informationen. mannen där såg lagom road ut och gav mig mitt hyttnummer.. jag var nog inte den första som han fick hjälpa den kvällen.



måndag 19/6: jag var uppe klockan 6 för att äta frukost, helt sjukt egentligen efter den kvällen och den lilla sömn jag fick. en tallrik yoghurt och ett glas vatten blev det. inte helt fel. båten kom fram till stockholm 7 på morgonen och jag har sällan skådat så slitna orienterare.. bussen hem till örebro och hallsberg var som väntat lugn, de flesta sov. väl framme i hallsberg skulle all packning släpas hem. jobbigt. jag, ivan och lilian tog sällskap och hjälptes åt.

på måndagskvällen var jag en av få tappra som orkade ta sig till träningen, men det var kul. jag och rebecka var kanske inte så seriösa men det var nog ingen.

jukolas bästa..

kommentar; saras "vad heter den där lilla ön man stannar vid på väg till finland?"

festhumör; ivan, hanna och helena!



en av årets höjdarhelger är över och den blev otroligt lyckad. mums! alla mina favoriter på samma plats, skönt väder, spännande tävling och en underbar fest. kan det bli bättre? hanna och rebecka är två av de bästa jag har.

det finns ingen som rebecka! och om inte ens två veckor är det dags för peace&love.. kommer bli så grymt kul!






this time i'm really hooked..

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0