lucka två: berätta om staden du bor i.

alltså, jag vet att jag ligger efter med den här listan. just nu skyller jag på jobb och min dunderförkylning som kommit och hälsat på. men håll till godo - här kommer iallafall nummer två!

jag bor ju sen drygt fem år tillbaka i göteborg. det är den stad som ligger allra närmast mitt hjärta. här har jag hittat världens finaste personer, hittat rätt, skapat mig mitt eget hem och mitt eget liv.

jag visste redan på gymnasiet att det var göteborg som skulle bli min stad. från allra första början tror jag att jag får skylla på håkan hellström och all hans göteborgsromantik. den fångade mig och tog mig hit. ett val jag aldrig någosin har ångrat. och även om jag vet att jag inte kommer bli kvar här föralltid utan inom en ganska snar framtid antagligen befinna mig i stockholm (som jag också älskar) så kommer göteborg alltid vara hemma. kanske inte på samma sätt som hallsberg är hem-hemma. men ändå, ett ställe där jag känner mig väldigt trygg. särskilt hemma känner jag mig i mina kvarter i majorna. skulle inte vilja bo någon annanstans i göteborg än just precis här.

andra långgatan, haga, allén på vasagata, skansen kronan, masthugget, stigbergstorget, saltholmen, brännö, röda sten, magasinsgatan och MAJORNA <3 listan på mina favoritplatser i göteborg kan göras lång. här kommer ett litet bildregn på lite av det finaste göteborg har att erbjuda:


utsikt över linné och masthugget från skansen kronan

 

från en spårvagn precis utanför mig

 

röda sten och älvsborgsbron

 

kurs- och tidingsbiblioteket (KTB). här har ungefär alla mina pm, hemtentor och uppsatser skrivits

 

stranden med oändlig havsusikt (och utsikt över industri och fraktfartyg) längs promenadstråket vid röda sten

 

båthållplatsen vid saltholmen med skärgårdsbåtarna som tar en ut til alla små öar (bland annat min favorit brännö)

 

åh, här finns nästan allt det bästa med. kranarna, älvsborgsbron, masthuggskyrkan och göta älv.

 

efter att ha skrivit detta och publicerat de här bilderna vet jag inte om jag nångonsin vil lämna den här staden. finaste göteborg!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0