och framtiden väntade som en farlig gåta.

jag är hemma hos föräldrarna i hallsberg. här är det fortfarande endel snö kvar - det är det inte i göteborg. men det har varit soligt och fint och jag har haft det jättebra. framförallt så sover jag så himla gott i mitt gamla rum och i min gamla säng. igår var jag och johanna uppe vid stugan en stund och satt i solen vid vattnet (läs: isen). på kvällen var det middag här hemma med massa god mat. i eftermiddag ska vi åka till örebro och hälsa på syster! trevligt! sen ikväll vid halv åtta går tåget tillbaka till göteborg. har endel att läsa och skriva tills på onsdag då det är seminarium.. hade jag haft tid hade jag gärna stannat tills imorgon. 

jag är glad och tacksam över att jag trivs så bra överallt. här hem-hemma i hallsberg, i göteborg och även under min tid i stockholm. antingen så är jag bra på att anpassa mig eller så har jag haft turen att alltid ha så många fina och bra människor omkring mig vart jag än kommer. antagligen är det både och.

hittade massa gamla brända skivor från 2006 i mittt rum här och oj vad nostalgiskt det är att lyssna på vissa låtar igen. 2006 var det ett händelserikt år i mitt liv, det hände en väldans massa stora och bra saker då. det var då allt hände. livet liksom började. och jag har ovanligt många starka minnen från det året. en av de största sakerna var flytten till göteborg, ett beslut jag inte ångrat för en sekund. aldrig någonsin.


 

en låt som jag lyssnande på mycklet under våren och sommaren 2006 var där elden falnar med lars winnerbäck. och när jag lyssnar på den nu, fyra år senare, känns det fortfarande så rätt. det var precis så det var, och är. jag minns varenda känsla.

du hade rätt, sångerna kom från andra länder
vi möttes i ett underland och står på en perrong
där allt förändras fast ingenting händer

och skymningen är tidlöst vacker
och jag skriver från en stuga vid en sjö
det är lätt att bli blödig och nostalgisk fast man bara bytt miljö

vi hade allt och friheten var ännu inte stulen
vi hade skogarna i söder och drömmarna i väster
och sandade vägar under hjulen
och vi visste ingenting om verkligheten
vi sökte i det stora efter svar
så många illusioner som har rasat och så långa vägar kvar

du har vunnit och förlorat du har sett dig själv i spegeln
du har vaknat i fel säng du har varit kär
och framtiden väntade som en farlig gåta
man har bråttom dit sen är man där
i en stad som får en att bli större än man är
men i en ålder som sätter en på jorden
jag trodde att jag visste vem jag var och vad jag ville
men nu skulle jag inte välja dom orden

jag har ingen lust att fastna framför tvn när det skymmer
att följa det livet och skynda mig hem
och fylla på så mycket skåpen rymmer

jag pratade med en vän när jag reste
hon sa du måste alltid packa lätt
som att du alltid är på resa och ännu inte sett vad du har sett

vad ska vi göra med vår tro
vad ska vi göra med vårt hopp
vad ska vi göra med vår kärlek som blöder

ser du hur det skymmer hur färgerna gör opp
där elden falnar men fortfarande glöder
vi kan inte färdas bakåt i tiden
och det skulle bara vara ett steg tillbaka
det är så mycket som jag glömmer att bejaka

och det är svårt att tassa på den folkhemska skaren
varje torn du bygger upp ska nån annan rasa ner
nån idiot som bara ser sin chans och tar den
vem som helst kan avge tomma löften
och göra hål där dom lovar och svär
det är lätt att hålla käften och svårare att säga som det är

du är min vän och stormarna i vår blir våra bröder
våra fäder tacklar av nu och världen är vår
där elden falnar men fortfarande glöder

och vi ses bland dimmorna i norr eller i söder
med drömmen i behåll och med lust att ta vid
där elden falnar men fortfarande glöder


Kommentarer
Postat av: Maria

Vilken fin blogg du har fixat. Kram från Maria i Hallsberg (gamla grannen)

2010-04-05 @ 09:10:13

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0