2009 - april till juni

APRIL.
april är en av mina favoritmånader. älskar när ljuset kommer tillbaka, solen börjar värma på riktigt och det blir lagom varmt för tygskor. egentligen bestod april i år mest bara av uppsatsskrivning dag ut och dag in. men för att överhuvudtaget orka hålla på så (det gör man ju egentligen inte) så måste det finnas fina, soliga stunder som lyser upp.

första april var en sådan dag. jag och eleonor åkte ut till saltholmen och fick en välbehövlig dos av hav, vår och solnedngång. göteborg när det är som bäst.





det är när jag upplever sådana här kvällar som jag inser att jag inte kan tänka mig att bo i en stad som inte har ett hav som granne.

första lördagen i april åkte jag på utflykt. till min favoritplats brännö som får många besök av mig under året.. världens finaste skärgårdsö som man åker båt i femton minuter för att komma till. det är skönt att komma bort från storstan och till något helt annat. små söta hus, får och hav vart man än kollar. och ett litet värdshus där jag drack kaffe i solen. promenerade runt hela ön och fick fräknar på näsan. fint värre. såhär såg det ut:






i april hittade jag också en ny bra löprunda. från mitt hus i majorna, ner till röda sten och sen längs vattnet hela vägen ut till saltholmen. med lite små omvägar bara för att få se de finaste husen vid havet var rundan drygt 8 kilometer. sen tog jag spårvagnen hem igen.

det här var också månaden när jag sökte en miljon praktikplatser inför hösten. departement, riksdag, eu-represenationen i bryssel, strasbourg och eu-parlamentet. det är skitsvårt att få en praktikplats som statsvetare och mitt hopp om en praktikhöst försvann mer och mer.

uppsatsen gick som en bergochdalbana och jag var mer instabil i humöret än vanligt. jag hade dock fått världens bästa handledare som vägledde mig igenom våren på bästa sätt! utan hennes tålamod och goda pedagogiska förmåga hade det inte gått. vi var ett tappert gäng som satt på KTB hela dagarna och skrev och skrev och hjälpte varandra. jag, erika, patrik och kalle. lunch- och kaffepauserna var dagens höjdpunkt. kalle och jag hade samma handledare och skrev samma typ av uppsats (statistik - aldrig mer!) vilket gjorde att hjälpte varandra lite extra och ringde varandra och hade krissamtal.

i mitten av april fick jag besök av hanna. det blev en helg av sol, skärgård, mys och grillkväll på jennys takterass. och ungefär en vecka efter att hanna hade varit på besök fick jag en bröllopsinbjudan. hon och johan skulle gifta sig i augusti!





vi gick över hela brännö och sen över till en annan obebodd ö som heter galterö. där finns det massa får som springer omkring överallt. och de hade nyss fått lamm så vi träffade världens sötaste små vita mjuka lamm. vi gick en proemad som säkert blev över en mil. och förutom söta lamm stötte vi även på huggormar som fick både mig och hanna livrädda. galterö är lite som en sago-ö. vi åt vår medhavda picknick med den här utsikten:


efter en heldag ute i skärgården var vi solbrända i ansiktet. vi vilade våra ben och bytte sen om och tog oss till jenny. där invigdes takterassen för året med en grillkväll. från terassen ser man hela göteborg. även det en väldigt fin utsikt.

jag var också i hallsberg för första gången på över fyra månader. njöt av lugnet och plockade vitsippor!



annars innehöll april som sagt mest uppsats. och därimellan häng och kaffe i solen utanför biblioteket. vi övade intensivt med kören och det kändes som att vi var på väg att göra den bästa konserten någonsin. att varje måndagskväll få spendera tre timmar med att sjunga tillsammans med fina vänner är helt underbart. det var också vår körledare stinas sista termin och det började redan kännas lite vemodigt inför konserten som också skulle bli ett jobbigt avsked av henne. hon har haft en sån stor betydelse för mig. vi hade stämrep med altstämman hemma hos mig och mitt hem invaderades av 12 skönsjungande kvinnor. och repet slutade i att malin tog tag i min gitarr och vi sjöng cornelis och kent tills klockan blev nästan midnatt.


jag belönade mig själv med springtur+te+skärgårdsdoktorn nästan varje kväll efter långa dagar av uppsatsskrivande.

den sista april, på morgonen på valborgsmässoafton hade jag handledarmöte med maria och hon tyckte jag var värd ett par dagars ledighet. sagt och gjort! jag satte mig på x2000 till stockholm! på stockholms central mötte jossan och lee mig och vi tog oss till söder och vitabergsparken. där hittade vi emerentia i solen. sen gick vi hem till henne en stund. hon bor i en så fin lägenhet på folkungagatan! sen åkte vi hem till lee som bor på lidingö. väl där gjorde vi oss lite fina, drack ett glad vin och lyssnade på monica zetterlund. sen tog vi lidingöbanan in till stan och gick och såg bästa lasse som hade en spelning. en väldigt fin valborg men fina människor och ett soligt stockholm!




utsikt från lidingöbanan

och eftersom valborg är sista dagen i april så slutade mitt april i stockholm. en intensiv månad med mycket sol och utflykter. och uppsats.


MAJ.
jag inledde maj med två dagar till i stockholm tillsammans med lee och josefin. vi spenderade en hel dal på en filt ute på djurgården där vi lyssnade på musik och åt massa gott.




stockholm var vackrare än vanligt den dagen. sen promenerade vi hem genom stockholm, köpte ben&jerry och trängde oss ner i sängen och kollade på amélie från montmartre. bra start på maj månad!



dagen efter åkte jag snålskjuts med lasse och hans band till göteborg. de skulle spela i stan och jag hade en otroligt underhållande och härlig resa med dom genom sverige. på kvällen var jag och cajsa och kollade på spelningen som var bland det bästa jag sett med lasse. efter spelningen kalasade jag och cajsa i vasastan med bandet. vi drack öl och dansade balett. en otroligt oväntad kombination!

nu var det bara ett par veckor tills att uppsatsen skulle lämnas in och när det som mest intensivt fick jag halsfluss och sängliggandes med jättehög feber i nästan en vecka. det kunde inte kommit mer olägligt. men frisk blev jag tillslut och om möjligt ännu mer stressad inför uppsatsen.

fick besök hemifrån en kväll och vi tog en promenad ner till röda sten. en av göteborgs bästa platser, och jag har det alldeles runt huset..



nu kändes det nästan som sommar och jag, erika och andrea var och såg cajsas avslutningsföreställning på hennes musikalskola och jag och kalle var och såg moto boy på stadsteatern. vilken röst, vilken man!

och så kom dagen - 26 maj och uppsatsen skulle lämnas in. och tänk, jag lämnade in en uppsats i statsvetenskap! en lättnadskänsla utan dess like! nu var det "bara" examinationen kvar. hela härliga gänget firade med lyxfrukost. solen sken och livet var underbart! på kvällen sågs vi på café publik och sedan vidare på andra långgatan. en glad kväll!




erika & jag

jag och erika blev tillfrågade av en lärare på statsvetenskapliga institutionen om vi ville vara med och träffa en gymnasieklass och berätta om hur det var att studera statsvetenskap. det var en jätterolig grej och vilken boost för självkänslan! de hade massa bra och roliga frågor och vi svarade så gott vi kunde!

den 29 maj hade vi vårkonserten med kören. och herregud vad det var känslosamt och laddat. stinas sista konsert och en reportar som var helt underbar. låtar med så mycket känsla. vi sjöng för ett fullsatt hagakyrkan och vi sjöng även en låt som jag och thomas skrivit tillsammans. en mäktig och väldigt konstig känsla. men väldigt bra! efter konserten var jag helt tom och sorgsen. sådär som man blir när något är över man längtat efter och förberett sig så mycket för. både uppsatsinlämning och vårkonsert var nog lite för mycket på en vecka.




här är ett klipp från konserten. ett fint medley med två låtar ur lejonkungen. stinas solo får mig fortfarande att rysa

mina föräldrar hade kommit till stan och stannade kvar en natt. dagen efter var vi på utflykt till brännö och galterö. solen värmde och vi åt världens godaste lunch.


när de åkte så kom eleonor hem till mig och vi började förbereda oss inför avslutningsfesten med kören som hon och jag skulle vara toastmastrar för. och som vi skötte det sen. blev en otroligt lyckad kväll och hela middagen kokade från första stund. en helt galen och fin kväll i ett hus vid vattnet. så mycket dans och så mycket sång. här är två bilder på oss två under kvällen (en från början och en från slutet..).

dagen efter var det sista maj och den dagen spenderades på klippor ute i saltholmen och sommaren var ett faktum!





JUNI.

den tredje juni hade jag examination på min uppsats. en av de jobbigaste timmarna i mitt liv. examinatorn var stenhård och jag fick försvara varende liten sak jag hade skrivit kändes det som. men jag klarade det och helt plötsligt hade jag tagit KANDIDATEXAMEN I STATSVETENSKAP. helt jävla sjukt. men så otroligt bra! under veckan som följde hade alla mina klasskompisar examinationer och sen på fredagen firade vi ordentligt med kalas och sedan dans på balkan beat party. en otroligt rolig kväll som vi var så himla värda! SOMMARLOV!




den sjunde juni var det val till europaparlamentet och som statsvetare var ju en valvaka en självklarhet. så ja, vi fixade en valvaka hemma hos mig! ett härligt nördarnas paradis! vi förde även protokoll och alla fick gissa på hur valresultatet skulle bli!

hillevi, erika, angelica, elin, moa och johan

jag jobbade lite i saluhallen. för första gången på flera månader - uppsatsen hade tagit all tid. efter en veckas jobb tog jag tåget till hallsberg och stannade ett par dagar innan jag for vidare till stockholm för intervjuer för en praktikplats. det var läskigt, spännande och roligt och jag åkte därifrån rätt nöjd. sen var det en lååång väntan på besked. stannade en natt i stockholm och hängde med jossan. ett bra dygn i huvudstaden!

när jag kom tillbaka till göteborg var det midsommar och jag firade ute i jonsered med morbror, kusiner och moster. helt sjukt god mat, dans runt stång och fotbollsmatch. när klockan var runt elva på kvällen tog jag pendeln tillbaka in till stan och mötte upp erika, kalle med flera och vi tog oss till delsjön där det var en midsommarfest vid vattnet. det var en hemlig upplyst väg genom skogen till festen och kalle sa gång på gång att allt var som i en midsommarnatts dröm. väl framme dansade vi tills solen gick upp.



en dag i juni var jag hemma hos hanna som utan tvekan bor finast i hela göteborg. som att komma till paradiset! från hennes hus ser man hela skärgården. helt galet. vi badade i poolen, solade, läste tidningar och åt jordgubbar. vilken dag!




sista veckan i juni spenderades i stockholm. tillsammans med en salig blandning människor. anja, erika, johanna, hanna, emerentia och maja. en välbehövlig, rolig och vaaarm vecka! parkhäng, kalas och frukost på soliga balkonger.







sol sol sol sol sol


söder och reimersholme

när jag kom tillbaka till göteborg från stockholm var det dags för lite jobb igen. karolina kom äntligen hem från hongkong och sov en natt hos mig innan hon fick sin nya lägenhet. mysigt! den sista juni flyttade vi in henne i hennes nya fina lägenhet i majorna. sen blev det mat och dryck ute på hennes gård.


och helt plöstsligt var sommarens första månad slut!


håll till godo - nästa del kommer nog i morgon

Kommentarer
Postat av: Marie

Ser ut som du haft ett roligt 2009!

2010-01-02 @ 11:27:33
URL: http://www.mjukismarre.se/
Postat av: Skrutt

Shit va enkelt och härligt livet var då! Speciellt i juni. Remember those days with love

2010-01-02 @ 14:27:12

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0