2009 - juli till september

JULI.
juli inleddes med att jag hade johanna boende hos mig några nätter. det var varmt och soligt mest hela tiden så när ja inte jobbade så låg jag i solen vid röda sten eller var ute i skärgården. det var fint att ha johanna boende hos mig några dagar. vi lagade god mat och gick ner till röda sten vid solnedgången nästan varje kväll.

en dag tog jag och johanna båten med destination brännö. men vi tog inte den vanliga båten som går den snabbaste vägen till ön utan den turen som går runt hela skärgården och stannar vid princip varje brygga. men vad gör det när man sitter uppe på däck när solen skiner och allt man ser bara är små skärgårdshus, hav och klippor? absolut ingenting.

när vi var framme så la vi oss på en klippa, åt vår medhavda lunch och spenderade sedan flera timmar med att lyssna på p3-dokumentärer. alltihop med den här utsikten:



johanna var uppbokad på kvällen så tog hon båten hem igen. jag däremot stannade kvar. det var torsdag och det var dags för den klassiska dans på brännö brygga som det är varje torsdag under sommaren. så jag hängde kvar på ön ett par timmar till. och det var bland det finaste jag sett. båtar kom från hela skärgården och la till vid bryggan och folk samlades och sedan började bandet spela och folk dansa. det var en härlig syn. jag träffade mia skäringer för första gången den kvällen och hon var lika fin i verkligheten som jag hade tänkt. vilken kvinna!




när dansen var slut och jag hade fått en dos av svensk-helylle-sommar tog jag båten tillbaka till saltholmen. där mötte jag upp richard och ximel. vi satt på piren och pratade och drack öl tills det blev mörkt.



jag åkte hem till hallsberg en helg med mission överraskningsfest för johanna! hon hade kommit hem till sverige efter fyra år i usa OCH fyllde år. så vi ordnade ett överraskningsfirande. vi var ett gammalt fint gäng som träffades utanför hennes hus. sen smög vi över trädgården och gjorde ett försök till en snygg entré som jag tror misslyckades. men glad blev hon i alla fall! det blev en härlig kväll med skratt och prat om den gamla goda tiden. dagen efter spenderade jag vid stugan innan jag tog tåget tillbaka till göteborg och jobbet.

någonstans i mitten på juli fick jag beskedet om att jag hade fått en praktikplats till hösten. och inte vilken som helst, utan på riksdagen. det tog ett tag innan jag verkligen förstod att jag skulle bo i stockholm och jobba fyra månader på en av mina absoluta drömarbetsplatser. men oj så nervös jag blev. hur skulle det gå?

en torsdagskväll var vi ett peppat och glatt litet gäng som tog båten ut till brännö och den berömda och redan omskrivna dansen. och det kom att bli den finaste och bästa kvällen på hela sommaren. vi hade utrustat oss med rosévin, räkor, ost och öl. det tillsammans med skärgård och himlans bra vänner är en oslagbar kombination! och den här kvällen intog vi sjäva dansbanan med. jag och kalle var outstanding på valsen!

jag åkte till örebro och var med på hannas möhippa. en rolig dag, även fast jag var jättejättetrött efter en vecka med massa jobb.

jag och eva-liisa åkte till stockholm och bara gjorde ingenting i två dagar. eller, jag ordnade boende i stockholm inför hösten. och det är ju inte så lite. var och kollade på ett underbart rum i en lägenhet från 1700-talet på mariaberget på söder. med ustikt över hela stan och fem minuters promenad till riksdagen. och kvinnan som bodde i lägenheten var trevlig. så jag trodde inte jag skulle få det. men bara tio minuter efter att vi lämnat lägenheten ringde hon och sa att jag fick det! åh, jag blev så glad och lättad! sen spenderade jag några dagar i hallsberg och gjorde absolut ingenting. förutom att mata igelkottar typ.

bild från vad som skulle bli mitt kvarter i stockholm

de sista dagarna i juli hängde jag med erika och hillevi mest hela dagarna. vi strosade på stan, lagade mat, var på finmiddag, hade kanelbullefrisyrer (se här! http://liza.blogg.se/2009/july/en-kanelbulle-i-haret.html) och gjorde så lite som möjligt.


AUGUSTI.
den här månaden inleddes med en helkväll/natt med elin. en kväll som kom att gå till historien som bland det knasigaste och galnaste på länge. men roligt hade vi! och min plånbok försvann men jag hade sån tur att det var en så bra person som hade tagit hand om den och ringde upp mig dagen efter. jag åkte och hämtade den och inget var borta. han fick en smörgåstårta från jobbet och 100 kronor som tack.

den 4e augusti jobbade jag min sista dag och hade nu två veckor ledigt tills jag skulle infinna mig på riksdagen.

en kväll var jag hos min morbror. som alltid när man kommer dit får man god mat, en välbehövlig paus från stan och lek med mina småkusiner lova och olle. vi hoppade studsmatta och åt räkor.




vi hade picknickar i slottskogen, frukostar i solen på biscuit. utöver det hade jag massa tråkigt fixande med intyg av olika slag inför praktiken. och uthyrning av min lägenhet i gbg. och det blev så bra och klockrent att kalle skulle bo där under hösten. så jag kunde känna mig trygg att den skulle bli väl omhändertagen.

jag åkte till stockholm och lämnade av grejer till rummet och sov där en natt. och jag sov gott och kunde inte riktigt ta in hur fint jag skulle bo.

jag och några av mina favoriter från kören tog oss ut till kristians studio på hisingen och spelade in två låtar med honom. en otroligt rolig eftermiddag/kväll. mycket sång och många skratt. och så åt vi saltlakrits och en chokladkaka som kristian bakat åt oss. ni kan förresten höra resultatet från en av låtarna på P3 nu. den spelas rätt ofta. the panda song heter låten och handlar om två pandor. låter lite knasigt kanske men låten är väldigt väldigt fin. den andra vi sjöng in på har han inte släppt än.



ni kan förresten lyssna på panda-låten här också: http://www.myspace.com/universalzoo

den fjortonde augusti lämnde jag göteborg och det skulle dröja länge innan jag kom tillbaka. men jag stannade till i hallsberg på vägen mot stockholm. jag hade en viktig punkt i min agenda! nämligen johan och hannas BRÖLLOP! åh, det var så himla fint! när de gick ut i kyrkan så spelade ett liveband stevie wonders signed, sealed, delivered. bara en sån sak. ingen brudmarsch här inte! folk liksom dansade ut ur kyrkan!



efteråt var det fest som höll på hela natten. trevlig och fin middag, trevligt folk och massa massa dans. det var kul att hänga med det gamla orienteringsgänget igen. det blir av alldeles för sällan. jag hade en otroligt rolig kväll!


jag, johanna, malin, henke och helena

(jag hade förresten en jättefin klänning jag hittat på beyond retro i stockholm. problemet var bara att det var en byxklänning, och det passade sig ju inte riktigt. dessutom var det för liten.. men min bästa mamma förvandlade den till en klänning kvällen innan bröllopet!)


två dagar senare åkte jag till stockholm och flyttade in till det här rummet.



med den här utsikten


dagen därpå var det dags för min första dag på riksdagen och jag var jättejättenervös. men oj så bra det gick. min handledare som jag bara träffat på intervjun var så snäll, rolig och trevlig och jag fick en bra känsla. hela första dagen bestod av möten och jag träffade så många nya människor. fick presenterare mig för partiledare och riksdagsledamöter och det var ju lite skakigt. helena (min handledare) tog med mig på en liten rundtur i riksdagen och jag var tveksam på om jag någonsin skulle lära mig hitta i de enorma byggnaderna och alla olika korridorer. jag kunde inte förstå att jag skulle ha en så fin arbetsplats ett halvår framåt. det var alldeles overkligt.

efter en vecka av rapportläsande och pm-skrivande om maxtaxor åkte jag till stugan och spenderade en fin helg där tillsammans med erika. vi lagade god mat mest hela tiden. och spelade krocket. och gick promenader och läste böcker. skön helg med andra ord!

de närmsta veckorna på riksdagen ägnade jag åt att skriva en motion. jag kan nu allt om reklamskatt. det var spännande och roligt. jag kände mig lite som en dektekiv ibland när jag sökte massa information och försökte koppla ihop saker. jag lärde också känna anna på jobbet, vi delade rum. och nu är hon en himla fin vän som är jag så glad att jag har. smart och tuff som få! sen bor vi nära varann här på söder. tar kanske tre minuter att gå till henne. perfekt!

upptäckte att det fanns en hel massa intressanta, snälla och roliga människor på jobbet som skulle göra min höst bland det bästa som hänt någonsin. har blivit så bra omhändertagen! min handledare och jag kom jättebra överens och upptäckte att vi hade samma humor vilket har gjort vårt samarbete roligt rakt igenom. att hon dessutom är sjukt smart och en grym politiker gör ju bara saken bättre.

en fredag var jag först på debaser med anna och sedan med ximel och hennes vänner på strand vid hornstull och när klockan passerade midnatt blev det den 29:e augusti och jag blev 23 hela år. sen promenerade jag hem längs hornsgatan i ösregn. fint värre! resten av min födelsedag firade jag dock hemma i hallsberg med fina familjen.

 


 

SEPTEMBER.

i september började saker och ting lugna ner sig lite och jag kom mer och mer in i jobbet och började känna mig som en i gänget. jag och anna var på lasses spelning på kafé 44 en kväll och en annan kväll i början av månaden tog jakop med mig på en tur runt söder. han visade upp söders bästa pärlor och det var en mycket trevlig kväll (och en låång promenad).


jag bor precis vid vattnet där bron (den till vänster) från gamla stan går över till södermalm

det här var också en månad av fina upptäckter. jag upptäckte bland annat riksdagens fina gym och bad! jag gick på små upptäcksfärder på jobbet och lärde mig hitta riktigt bra. jag upptäckte världens bästa fik precis här vid mig. där har jag varit minst en gång i veckan hela hösten. jag tog kvällspromenader på söder tyckte allt var så himla vackert.

jag hoppade också in och jobbade en söndag i kungsträdgården. det var ett år före valet och en rödgrön upptakt. jag fick ett så bra uppdrag som att ta hand om alla musikgäster och politiker som skulle vara med. pricka av dom och se till att de fick den information de skulle ha. så jag spenderade hela dagen bakom scenen tillsammans med artister och politiker. det kändes inte som om jag jobbade överhuvudtaget. haha!

jag började också öva med en ny kör. varje måndagskväll hela hösten har jag övat på norra real. jag behöver sjunga. även om jag har saknat min riktiga kör i göteborg jättemycket under hösten så var det här verkligen ett bra substitut.

jag fick även finbesök av mamma och faster en dag. vi hade en jättebra dag med lunch på riksdagen och sen strosade vi runt på östermalm. mysigt!

vid riksdagens högtidliga öppnande i mitten på september hade helena lyckats fixa in mig. det var en upplevelse. att säga att "alla var där" är kanske fel uttryck att använda men om man tänker i politikertermer stämmer det. jag fick gå på en röd matta in i stora riksdagshuset och det var massa journalister och fotgrafer och orkestermusik. kungen var där också. och silva och alla barnen! sen fick vi vin och snittar och massa mingel. inget jag tackar nej till!

det var lite omorganisation på kontoret så anna flyttade till rummet bredvid men istället fick jag sällskap av en annan praktikant, sofie. affärsjurist och hockeyspelare. en underbart härlig människa som har förgyllt den här hösten!

jag fick också i uppdrag att skriva en debattartikel om ett ämne jag inte alls var påläst inom. två dagar hade jag på mig också. men det gick och den blev riktigt bra! och den publicerades i en riktig tidning! bara en sån sak. sen kom även regeringens budgetproposition och jag fick bevittna riksdagen goes jobba dygnet runt. den allmänna motionstiden höll på i två veckor och gud vad folk slet och var stressade! jag var på budgettdebatt inne i kammaren, min första debatt. coolt var det! sen så började jag också med ett gigantiskt skatteprojekt som jag ägnat väldigt mycket tid åt den här hösten. jag gick från att vara noll kunnig om skatter till att vara väldigt kunnig (ur en statsvetares mått mätt..) skatter, skatter, skatter. men vad hade jag väntat mig med en handledare som är nationalekonom OCH sitter i riksdagens skatteutskott? jag trivdes väldigt bra med allt. så här skrev jag i min blogg en dag i september:

"har varit i stockholm i en månad nu och på ett sätt känns det som en hel evighet. praktiken på riksdagen är bättre än vad jag någonsin hade kunnat tro. jag har hittat en av mina framtida drömarbetsplatser tror jag. jag får ta mycket ansvar, göra intressanta saker som liksom är på riktigt. det är den största skillnaden från att plugga. och framförallt så har jag träffat och lärt känna så mycket människor. intressanta, smarta och roliga. alltifrån partiledare, otroligt duktiga sakkunniga, framtida ministrar och människor som verkligen brinner för sin sak. så otroligt inspirerande!"

och den där känslan har bara växt sig starkare.

sommaren ville inte släppa taget och jag och anna åt lördagsfrukost utomhus och strosade i second hand affärer på söder. anna har även en balkong med utsikt över takåsar. det finns få saker jag är så svag för som det.

september avslutades med att jag åkte ner till göteborg över en helg och lyckades pricka in både bokmässa och karolinas inflyttningsfest. bokmässan är ju bland det bästa jag vet. en helg som var väldigt bra men som gick alldeles för fort. jag hade hittat en bil att åka med via internet och skulle åka med helt främmande människor. mamma höll på att gå i taket. men det var jättetrevliga människor och det blev en rolig bilresa till och från göteborg.

kom tillbaka till stockholm och ett ösregn som höll i sig i två dagar. och precis så slutade september.

 


 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0