8 timmars flygning, 22 timmars vakenhet och 10 timmar sömn senare.

här i new york är klockan tjugo över nio och jag har varit vaken i flera timmar redan. snart är mitt tålamod slut och jag väcker lotti. landade igår vid åtta på kvällen svensk tid men här var ju klockan bara två på eftermiddagen. lyckades hålla mig vaken till tio (fyra på natten svensk tid) så nu tror och hoppas jag att jag kommit in i tiden här och slipper jetlag.

resan gick rätt okej förutom att det var sjukt långtråkigt. efter en timma av resan flyttade jag en rad bak där det var ledigt vid ett säte vid fönstret och det bredvid. så det var rätt bekvämt. lyckades sova ett par timmar men annars satt jag mest och läste och lyssnade på podradio. flygplansmaten var sådär rolig. vegmaten är väl kanske inte amerikanarnas signum men den var helt okej. de som åt kött däremot såg ut att ha det lite lyxigare. någon timma innan vi landade fick jag ett (stort) glas rött vin. blev om möligt ännu tröttare och segare av det och kände mig sådär uppladdad för att ta mig igenom säkerhetskontrollen på JFK. när man som jag reser som ensam ung kvinna är de nog lite extra vaksamma. de frågade ut på mig om en väldans massa saker. varför jag skulel till new york, varför jag reste ensam, vem jag skulle träffa, vad hon gjorde, vad hennes skola hette, varför hon hade flyttat till new york osv osv. men jag klarade passeringen och fick lämna fingeravtryck och de tog ett foto på mig. det känns himlans sjukt det där egentligen. fatta vilken koll på folk amerikanerna måste ha efter att ha samlat på sig info om alla inresande..

sen kom fina fina lotti och mötte mig och vi tog toget in till stan. väl hemma i brooklyn tog vi en liten vilo- och uppfräschningspaus innan vi gav oss ut på dagens lilla utflykt. den bestod av tvättning i hederlig amerikans stil med en lokal med massa tvättmaskiner på rad och människor som sitter och läser tidningen i väntan på att tvätten ska bli klar. sen promenerade vi lite i kvarteren här och handlade lite. sen resten av kvällen bestod för min del mest av att försöka hålla mig vaken. tror på riktigt att jag somnade innan jag gick och la mig.

nu ska jag väcka lotti och sen äta frukost och sen bege oss över bron och till manhattan!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0