lucka tre: berätta om din bästa vän.

fredag eftermiddag och peppen borde vara stor. istället är det precis tvärtom. är hemma från jobbet med dunderförkylning och tycker lite synd om mig själv. spenderat dagen med att kolla på ungefär allt som finns på svtplay, ätit glass och druckit kaffe. men här kommer i alla fall del tre av julkalendern.

jag har så himla många fina vänner som står mig nära. det är jag väldigt glad för och jag vet att det finns dem som alltid ställer upp för mig om jag behöver. finns nästan inget finare. men nu ska jag berätta för er om min bästa vän, min bästis sedan snart tjugo år tillbaka. det är helt helt sjukt hur länge vi har funnits vid varandras sida.


eva-liisa och jag lärde känna varandra och blev bästisar på lekis när hon började hos samma dagmamma som mig. sedan dess har det liksom varit vi två. på många sätt ser jag det som om vi växte upp tillsammans och eva-liisas familj står mig också nära och har alltid varit som en extrafamilj som funnits där. vi har semestrat ihop och alltid varit med om äventyr och upplevelser tillsammans. förutom högstadiet (där vi gick i parallellklass) har vi gått i samma klass genom skolåren och det var eva-liisa som fanns vid min sida hela tiden. vi sov alltid över hos varandra och pratade och pratade när vi skulle sova (eva-liisa har dock alltid varit mycket mer kvälltrött än mig. ett ständigt problem i vår relation). vi konfrimerade oss tillsammans (varför vi nu gjorde det kan man ju fråga sig), vi körde upp samma dag, skrev vårt projektarbete på gymnasiet tillsammans och tog studenten ihop. vi jobbade även på ica i hallsberg tillsammans under gymnasietiden och under ett år efter studenten.

sen 2006 bor vi dock i olika städer, hon i malmö och jag i göteborg och till sommaren är hon färdigutbildad tandläkare och då ska jag vara stolt och fira henne. jag och eva-liisa är två väldigt olika personer och hon har så mycket som inte jag har; hon är lugn, klok och eftertänksam. trots våra olikheter och skilda intressen och planer med livet så vet jag att vi alltid kommer finnas vid varandras sida och vetskapen om det är bland det vackraste jag vet.

jag minns när vi gick på högstadiet och eva-liisa träffade sin första kille under sommarlovet till åttan. oj, vilket projekt det var och jag tror att jag var minst lika involverade i detta som henne själv. vi planerade i oändlighet om hur hon skulle gå till väga och om hur allt kändes. inom mig minns jag dock en gnagande oro om att allt skulle förändras och att jag skulle bli ensam men så blev det som tur inte. i juni året efter studenten hade både jag och eva-liisa gjort slut med våra oändligt långa gymnasieförhållanden (vi gjorde till och med slut tillsammans) och bestämde oss för att det här var sommaren allt skulle hände. vi var fria, unga och snygga. vi åkte på en roadtrip till göteborg och halmstad och minnena därifrån är bland de finaste jag har - även fast inget riktigt blev som vi trodde eller hade tänkt oss..

nej, nu måste jag avsluta den här texten innan den blir alldeles för lång. skulle kunna skriva om vår vänskap i evigheter. hon är nåt av det bästa jag har och ska hålla fast i henne livet ut. så är det bara. nu har vi inte setts sedan augusti är jag var i malmö och hälsade på. men snart är det jul och då möts vi hemma i finfina hallsberg. det blir grejer det.


(osnygga) småpluttar på första bilden och ett kort från studentbalen



med den här bilden och den här låten Marit Bergman – I Will Always Be Your Soldier avslutar jag hyllningstexten till världens bästa vän.

Kommentarer
Postat av: E-L

Men åååh Pettsson! Vad ska jag skriva? Jag saknar ord. Verkligen det finaste jag ngonsin hört om mig själv. Jag är alldeles rörd!



Love u bästis

2011-12-09 @ 17:27:45
Postat av: Mia

Så fint och så sant.. :)

2011-12-09 @ 19:06:42
Postat av: Malin

Hej! Vilken tur att jag hittade till din blogg. Jag är antagen till Statsvetarprogrammet vid GU till våren, och känner mig nu ganska lost. Rekommenderar du att studera statsvetenskap? Tacksam för svar! :)

2011-12-12 @ 11:22:00
URL: http://malinan.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0